Vervoer in Vietnam
En hoe kom je van A naar B als je eenmaal in Vietnam bent? Nou, er is keuze genoeg!
Vliegen
Binnenlandse vluchten via Vietnam Airlines zijn prijzig. Gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer low-cost airlines, zoals Jetstar en VietJetAir, actief geworden in het land. Zeker als je op tijd boekt kan je hiermee heel betaalbaar vliegen. Vliegen kan bij een krappe planning uitkomst bieden omdat urenlange busritten op deze manier worden vermeden.
Bussen
Een zeer goedkope vorm van transport zijn (mini)bussen. Bij het reizen met bussen moet je zeker rekening houden met de rijstijl van de gemiddelde Vietnamees. De Vietnamezen toeteren tegen iedereen om op die manier kenbaar te maken dat er iemand aankomt. Ook lijkt de rijstijl vaak erg gevaarlijk.
Je kunt een open busticket kopen van noord naar zuid Vietnam vanaf $30 (stevig onderhandelen is voor deze prijs wel nodig)! Dit is voor de standaard route met stops in Hanoi, Hue, Hoi An, Na trang en Ho chi Minh City. Wil je ook stoppen in Dalat of Miu Ne dan kan je voor een paar dollar extra dit stukje erbij kopen. Deze tickets zijn heel makkelijk te verkrijgen. Bij ongeveer elk guesthouse en tourbureautje kun je deze aanschaffen. Deze tickets zijn 1 maand geldig en het is de bedoeling dat je 1 dag voordat je verder wilt reizen naar het betreffende tourbureau gaat of belt om een plekje in de bus te reserveren. Met de bus reizen is veruit het voordeligst. Houd wel in je achterhoofd dat dit zo goedkoop kan zijn doordat de bussen bij hotels stoppen die het tourbureau provisie geven voor iedere toerist die bij hen blijft slapen. Erger je dan ook niet wanneer de bus weer bij een te duur hotel stopt!
Een voordeel van het reizen met een minibusjes is dat je ze soms met een aantal mensen af kan huren. Hierdoor kun je naar plaatsen waar weinig toeristen komen en heb je enigszins invloed op de rijstijl van de chauffeur.
In Vietnam wordt ook veel gebruik gemaakt van nachtbussen. Vaak kiezen backpackers hiervoor; je ligt redelijk comfortabel (als je niet te lange benen hebt), het is goedkoop en je bespaart een nacht in een hostel.
Treinen
Sommige treinreizen zijn nog trager dan de bussen maar wel veiliger. De treinen op de langere routes zijn vaak het snelst. Diefstal kan een probleem zijn in de treinen, vooral in de budget klasse. Laat de ramen dicht omdat je anders de stenen en koeienvlaaien om je oren zullen vliegen die door kinderen langs het spoor naar binnengeslingerd worden. Tussen Hanoi en Sapa is de nachtrein een goede optie. In een nacht reis je comfortabel (mits je niet voor de goedkoopste klasse kiest) in een bedje naar je bestemming.
Motoren
Een motor huren is geen probleem, je kunt kiezen voor allerlei types scooters en motoren, maar de maximaal toegestane cilinderinhoud is 125CC. het meest gangbaar zijn motoren van 100-125CC. Het kan zelfs dat je hem ophaalt in 1 stad en weer inlevert in een andere stad. Goede wegenkaarten zijn een beetje een probleem in Vietnam. Dus zorg dat je tijd hebt! Een handige app voor tijdens het rijden in Vietnam is Maps.me. Op deze app kan je van tevoren kaarten downloaden, die je daarna offline kan gebruiken, ontzettend handig! Je kan ook motors huren die maar iets zwaarder zijn dan wat wij een brommer noemen. Hiervoor heb je geen speciaal rijbewijs nodig. Deze motors huur je vaak voor een dag om een beetje mee rond te toeren.
Let wel op! Het is heel makkelijk om een motor of scooter te huren in Vietnam, maar eigenlijk is het verboden om een motor of scooter te rijden zonder een Vietnamees rijbewijs. Dit kan je alleen krijgen als je langer dan 3 maanden in Vietnam blijft en je moet er een test voor afleggen. Het huren lukt dus wel zonder dit rijbewijs, maar je rijdt dan onverzekerd en illegaal rond.
Motor met chauffeur
Overal op straat spreken jongens je aan die je ergens naar toe willen brengen. Dit is een normale manier van vervoer. Vaak kan je ook goed met ze afspreken dat ze je weer ophalen. Pas met het afstappen op de uitlaat!! Je zal zeker niet de eerste zijn met een brandwond op zijn kuit!
In Dalat zijn de zogenaamde Easy Riders die meerdaagse trips aan bieden van Dalat naar de kust of Saigon. Vaak vragen ze om buitensporig hoge prijzen. Onderhandelen is belangrijk. Bedenk dat bezine in dit land erg goedkoop is en ook het uurloon ligt erg laag. Op basis hiervan en het aantal dagen dat jij achterop wil zitten kun je een eerlijke prijs voor je ttripje berekenen. Het leuke aan meerijden met een Easy Rider is dat ze je de uithoeken van de omgeving laten zien en je op plekken komt die voor veel toeristen ongezien blijven.
Een auto huren met chauffeur
Het huren van een auto is ook redelijk betaalbaar en kan erg handig zijn omdat hij kan onderhandelen met de politie over allerlei soorten “toeslagen”.
Cyclo/ Fietstaxi
Deze vind je vooral in de grotere steden. Op zich een bijzondere ervaring maar het blijft moeilijk om iemand te zien zwoegen terwijl jij comfortabel zit.
Fietsen
Bij sommige guesthouses kan je een fiets huren voor een dag. Vraag wel een goed slot mee!
Brommer/scooter
Een andere goedkope, avontuurlijke optie is het huren van een brommer/scooter. Dit is in alle grotere plaatsen mogelijk voor zo'n 3 tot 5 euro. De prijs is afhankelijk van het type brommer (automaat of niet). De voordelen zijn dat je geen internationaal rijbewijs nodig hebt, het goedkoop is en je enorm veel vrijheid krijgt. Vooral stukken die op de fiets te ver zijn kun jij met je brommer/scooter makkelijk verkennen! Op deze manier kom je op de leukste plekjes!
Ook hiervoor geldt: eigenlijk heb je een Vietnamees rijbewijs nodig en je rijdt dus onverzekerd rond.
Inge 18 Feb 2010 18:43
Wat is de leeftijd in Vietnam dat je op een brommer/scooter mag rijden??
Kim 24 Feb 2010 18:08
volgensmij 16 jaar
wietske 12 Mar 2010 04:24
Pas op voor de taxi-maffia in de grote steden! Stap niet zomaar in elke taxi, kijk goed of er het logo van een taxi-bedrijf dat je veel ziet rijden op de auto staat. Gister in een taxi in Hanoi gestapt waarbij de meter plotseling op hol sloeg! We zeiden dat de chauffeur moest stoppen maar dat deed hij niet. Hij had al eerder alle deuren op slot gedaan met de centrale deurvergrendeling zodat we er niet uit konden. Uiteindelijk kregen we hem na veel boze woorden zo ver om te stoppen waarna hij 400.000 dong vroeg voor een ritje wat normaal gesproken 20.000 dong zou kosten. We zeiden natuurlijk dat we dit niet gingen betalen waarna meneer agressief werd en begon te schreeuwen. Het is ons uiteindelijk gelukt om de deur open te krijgen en snel te taxi uit te sprinten... Door alle schrik zijn we vergeten om te kijken of er een taxi-bedrijf op de auto stond... Het was wel een beetje een shabby auto. Let dus goed op of de taxi er betrouwbaar uit ziet!
Lee 30 May 2010 10:56
.. neem dus Mai Linh of Vinasun (saigon)
smilingfred 07 Jan 2011 13:14
Ik ben in november 2010 van noord naar zuid gereisd. Ik kwam aan in Hanoi, verbleef daar, ben toen met de ttrein naar Hue gegaan. De trein was volgepakt met reizigers en toeristen compleet met hun vele bagage. De trein redd niet op tijd.Met vele uren vertraging. Ik ben met een zogennaamde open bus (bus waar je op je stoel al liggend kan reizen) verder afgereis naar Hoi An. Van Hoi An ben ik per taxi gerreisd naar het vliegveld en daarmee verder gevlogen naar Saigon. Sinds kort ie er een geheel vliegveld in de Mekong Delta. Verder heb ik gefietst op een huurfiets van beslist goede kwaliteit in de omgeving van Hue en in de Mekong Delta.Ik heb geen klachten over het vervoer gehad.
emiels 16 Sep 2011 15:54
Die moto-piloten zijn ook niet allemaal te vertrouwen, heb verhalen gehoord over mensen die naar achteraf steegjes gereden werden om al het waardevols wat ze bij hadden in te leveren.
Zelf vertrouw ik het ook niet als ze weten waar ik slaap dus ik laat me altijd een paar straten eerder afzetten.
smilingfred 16 Sep 2011 16:14
ik ben nu 4 x in Vietnam geweest, heb gereisd met de fiets, met de fietstaxi, scooter, moter, auto, trein en een binnenlandse vlucht gemaakt. Ik kan me niet vinden in het artikel vann emiels die hier ook te zien is. Ik heb bij mensen thuis geslapen, in 1,2,3,4 en 5 sterren hotels. Ik heb gecommuniceerd met allerlei personen en tot nu toe heb ik bijna allemaal erg aardig gevonden en niet zo op het geld van toeristen aan het jagen. Wie goed doet, goed ontmoet. ook in andere landen waar ik kom en was zijn er goede en slechte mensen. Ook in Nederland zijn er vervoerders van mensen die niet altijd eerlijk zijn of waren.Geniet van Vietnam, ik hoop er binnenkort weer heen te gaan.
Rick. 03 Jan 2013 22:03
Waar kan ik ergens de site van de busmaatschappij vinden?
Rick. 03 Jan 2013 22:40
En is dit werkelijk de site van het treinnetwerk? Ik sta verbaasd over het feit hoe net en geordend het er allemaal uitziet: https://vietnam-railway.com/
Globetrot 18 Mar 2013 18:12
De info wat betreft het rijden op een motor klopt niet!
Vietnam erkent namenlijk geen internationaal rijbewijs. Je hebt een Vietnamees rijbewijs nodig. Buitenlanders mogen met zo´ n Vietnamees rijbewijs alleen motoren rijden van 50cc tot 175 cc. Zwaardere motoren rijden is niet mogelijk. Hier de link naar info hoe je aan zo'n rijbewijs kunt komen: http://vietnamopdemotor.wordpress.com/tips/rijbewijs/
Globetrot 18 Mar 2013 18:27
Vietnam Airlines heeft langzamerhand toch behoorlijk wat concurrentie gekregen van Jetstar(http://www.jetstar.com/au/en/cheap-flights/vietnam), Air Mekong (http://www.airmekong.vn/Sites/Web/en-Us/Home) en VietJetAir (http://www.vietjetair.com/Sites/Web/en-US/Home). Deze laatste maatschappij doet erg veel denken aan Airasia. Het kan zeker uit om de verschillende maatschappijen met elkaar te vergelijken!
Globetrot 11 Apr 2013 21:23
De info wat betreft het rijden op een motor of brommer klopt niet!

Vietnam erkent geen internationaal rijbewijs. Je hebt een Vietnamees rijbewijs nodig. Buitenlanders mogen met zo´n Vietnamees rijbewijs alleen motoren rijden van 50cc tot 175 cc. Zwaardere motoren rijden is niet mogelijk.
Het zou fijn zijn als deze info ook aangepast kon worden