
De trein in Thailand
Je kan op verschillende manieren door Thailand reizen. De bus is veruit de populairste manier voor toeristen om door het land te reizen. Bussen zijn redelijk snel, goedkoop en rijden regelmatig tussen de grote steden. Je kan er daarnaast ook voor kiezen om met de trein door Thailand te rijden. De trein is over het algemeen iets langzamer dan de bus, maar je krijgt hier wel een comfortabele reis en vaak een mooi uitzicht voor terug. Op sommige plekken is het nemen van de trein in Thailand dan ook zeker een aanrader.
Routes
Niet heel Thailand is voor zien van een railnetwerk. Er gaat vanaf Bangkok een trein tot aan Chiang Mai in het noorden. Bij Ayutthaya is een afslag richting het oosten die zich bij Nakhon Ratchasima (Khorat) weer splitst richting de grens met Laos bij Nong Khai en een tak tot aan Ubon Ratchatani, wat niet ver ligt van de grens met Laos ter hoogte van Pakse. Vanaf Bangkok is er nog een trein tot aan Nam Tok, die ook langs Kanchanaburi komt (richting het westen). Richting het zuiden gaat er ook nog een rails helemaal tot aan de grens met Maleisië.
Prijzen van de trein in thailand
Hoe duur de trein in Thailand is, hangt er helemaal vanaf wat je wilt. In sommige gevallen is de trein goedkoper dan de bus, maar soms ook niet. Op kortere stukken betaal je veel minder voor een houten bankje in de derde klas van een trein dan de toeristen bus met airco op datzelfde traject. Maar een nachttrein naar Chiang Mai vanaf Bangkok is bijvoorbeeld duurder dan de bus. Er zit ook nog verschil tussen de treinen. Er is ordinary, Rapid en Express etc. Hoe sneller de trein, hoe duurder het kaartje. Maar informeer van tevoren hoe lang de trein er over gaat doen en wat het kost als je geld wilt besparen, want soms scheelt het maar heel weinig in tijd en wel veel in geld.
Trein vanuit Bangkok
Het centrale treinstation van Bangkok heet Hualampong en is prima te bereiken vanaf Ko san Road met de gewone bus. Dit station is nog ontworpen en gebouwd door Nederlanders. Vanuit het station zijn diverse bestemmingen bereikbaar.
Kaartjes voor de trein kan je bij ieder tourbureau in de buurt van Ko San road krijgen. Je bent dan wel duurder uit dan wanneer je het kaartje direct op het station zou kopen. De bureaus rekenen commissie en moeten de jongen met de brommer betalen die het kaartje voor je gaat halen en aflevert bij je guesthouse.
Toch is het in Bangkok het overwegen waard om dat extra geld te betalen. Voor nachttreinen moet je bijvoorbeeld echt van tevoren reserveren. Dit zou betekenen dat je dus met het openbaar vervoer zelf richting station op en neer moet en daar een halve dag mee kwijt bent. Het is dus je eigen afweging of je het het geld waard vindt om dit ongemak af te kopen Voor kortere ritjes met een normale dagtrein is het niet nodig om vooraf een kaartje te reserveren (dit kan ook niet). Er is altijd plek.
Slaaptreinen in thailand
Voor de grote afstanden is een slaaptrein een uitkomst. Er rijden nachttreinen tussen Bangkok en Chiang Mai en vanaf Bangkok naar het zuiden.
In een slaaptrein heb je links en rechts van het gangpad twee bedden. Overdag verandert het onderste bed in twee bankjes die naar elkaar gericht zijn. Upper bedden zijn vaak goedkoper dan lower bedden. Het lower bed is veel breder dan het upperbed. Voor sommige echt lange of brede mensen kan het upperbed wat aan de kleine kant zijn. Het voordeel van een lowerbed is dat je overdag uit het raam kunt kijken en dat je een zitplek hebt. Als je een upperbed hebt, moet je wachten tot er beneden iemand wakker is en zijn bed heeft opgeruimd voordat je erbij kunt gaan zitten. Ben je met z'n tweeën dan is een upper en een lower bed een aanrader, zodat je altijd met je maatje een zitje kunt delen.
Let wel op dat je op tijd reserveert anders zijn er alleen nog maar upper bedden vrij. De bedden worden voor je opgemaakt met schone lakens en er is een dekentje en een kussentje. Het treinpersoneel komt je eventueel wakker maken als je eindbestemming nadert. Er is meestal een dame aan boord die ontbijtjes verkoopt en drinken. Overdag lopen er in de trein allerlei mensen met eten en drinken rond.
Reis je met een budget dan is het wel een slim idee om je eigen ontbijt van tevoren te kopen en in de trein op te eten. Het ontbijt in de trein is vaak duur voor Thaise begrippen.
Voorbeelden van routes en tijden
Nachttrein Bangkok/Chiang Mai
De trein vertrekt om 22.00 uur en komt officieel om 12.45 uur de volgende dag aan. Een vertraging van een uur komt vaak voor. In totaal zit je dus 15 uur in de trein. Ter vergelijking: de nachtbus van Bangkok naar Chiangmai doet er 10 uur over. Toch kiezen veel mensen ervoor om de nachttrein te nemen, puur omdat dit een ervaring op zich is.
De trein van Chiang Mai naar Ayutthaya
We dachten heel naïef dat we gewoon de nachttrein naar Ayutthaya konden nemen want tussen Bangkok en Chiang Mai is 1 spoorlijn, Ayutthaya ligt daar aan en vanuit Bangkok gaan 3 nachttreinen.
Zoals ik al zei.... we waren naïef. Vanaf Chaing Mai is er maar 1 nachttrein en die is om onduidelijke redenen een stuk duurder dan die vanuit Bangkok en daarmee kom je om 2.30 's ochtends aan. Veel andere nachttreinen lijken niet te stoppen in Ayutthaya of ze stoppen midden in de nacht terwijl je alleen maar kunt zitten. We zouden daarom aanraden om Ayutthaya op de heenweg naar Chiang Mai te doen.
De trein van Bangkok naar Ayutthaya
Er gaan verschillende treinen per dag van Bangkok naar Ayutthaya en die doen er ongeveer 1.5 uur over.
De trein van Ayutthaya naar Pak Chong ( voor Khao Yai NP)
Er vertrekken verschillende treinen per dag van Ayutthaya naar Pak Chong. De rapid trein is hier een stuk duurder dan de ordinary trein. Aangezien het met de ordinary train maar een ritje is van 3 uur is, is het niet het geld waard om de snellere trein te nemen die er misschien 2.5 uur over doet.
De trein van Bangkok naar Pak Chong
De ordinary train van Bangkok naar Pak Chong doet er 4.5 uur over. De bus met airco doet 2.5 uur over deze afstand en is iets goedkoper. Dit is dus een traject dat je waarschijnlijk beter met de bus kan afleggen.
Gerrit Muyen 01 Jul 2007 12:30
Het Treinstation is vanuit heel bangkok wel goed te bereiken, via de nieuwe metro, Skytrains hebben overstapplaatsen naar de metro!
jeanette angel 08 Feb 2009 13:50
Goedenmiddag,
Wij zijn van plan om op 5 juli van Ayutthaya naar Chiang Mai te reizen met de dagtrein. Nu heb ik het opgezocht via de door u aangegeven site www.seat61.com en zag dat deze trein vertrekt om 09.43 en om 20.30 aankomt in Chiang Mai.
Stopt deze trein daadwerkelijk in Ayutthaya, en van waaruit kunnen wij het beste een kaartje kopen voor deze rit? Wij zijn met 3 personen, dus kunnen wij dit beter van te voren reserveren? Bijvoorbeeld in Bangkok? Want wij hebben onze reis zodanig ingepland dat wij op 5 juli aan willen komen in Chiang Mai. Graag uw reactie, vriendelijk bedankt Jeanette
526386 31 Jul 2013 17:30
Beste,
Ik vertrek in september naar Thailand.
Wij hadden graag door middel van de bus naar Ayutthaya gegaan deze een dag bezoeken en dan 's avonds vandaaruit de nachttrein te nemen naar Chiang Mai.
Ik vroeg mij af of dit in de eerste plaats lukt en of het mogelijk is om het ticket voor dit traject in Bangkok (centraal station) te kopen (een dag op voorhand)?
En is het mogelijk om bijvoorbeeld in Bangkok een nachttrein vast te leggen voor op het einde van de reis van Surat thani naar Bangkok?
Met vriendelijke groetjes,
Charlotte
Messy 12 Dec 2013 23:21
Hey ik hoop dat je mij een beetje kunt helpen.
Ik wil graag 3e klas rijden. Van Bangkok naar Chumphon.
Nu zie ik via deze site
http://www.railway.co.th/checktime/chec ... nguage=Eng
dat er 2 soorten treinen zijn rapid en special express.
Ik wil lekker naar buiten kunnen kijken en, als het kan in een derde klas treinstel zitten. Enig idee welke ik zou kunnen kiezen?
Ik vertrek vanaf Bangkok op 4 januarie 2014 en wil beetje vroeg/middag vertrekken. tnx