Visum Kazachstan

Visumvrije entree

Voor een bezoek aan Kazachstan is voor reizen tot en met 30 dagen geen visum meer nodig maar geldt een visum vrije entree. Bij aankomst op het vliegveld of bij de grens krijg je een stempel in je paspoort. Deze is geldig voor de duur van maximaal 30 dagen. Je paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn bij vertrek uit Kazachstan en je dient een retourvlucht te kunnen laten zien indien men er naar vraagt. 

Let op: Dit visumvrije regime is vanwege COVID-19 tijdelijk on hold gezet. Dit betekent dat iedereen tijdelijk een visum nodig heeft om naar Kazachstan te kunnen reizen. Hou de website van de ambassade in de gaten voor de meest actuele informatie.

Visum voor reizen langer dan 30 dagen

Indien je langer dan 30 dagen door het land wilt reizen als toerist, dan dien je een zogeheten B12 visum aan te vragen bij de ambassade van de Republiek van Kazachstan in Den Haag. De volgende zaken heb je nodig om een  single entry visum aan te vragen:

  • Een brief gericht aan de ambassade waarom je aangeeft een toeristenvisum aan te vragen voor je reis naar Kazachstan. In deze brief moet je het doel van je reis, eventueel contact in Kazachstan, de data van je reis en de plekken die je gaat bezoeken noemen.
  • Een volledig ingevuld formulier voor de aanvraag van het visum. Deze kun je downloaden op de website van de ambassade.
  • Een paspoort dat tenminste nog 3 maanden geldig is na het verlopen van het visum en met tenminste 2 lege pagina's naast elkaar.
  • Een pasfoto.
  • Een afschrift waarin je laat zien dat je het visum vooraf betaald hebt. De ambassade accepteert géén cash betalingen.

De prijs voor een toeristenvisum single entry is 50 euro. Dit bedrag dient van te voren over gemaakt te zijn naar de bankrekening van de ambassade. De bankgegevens van de ambassade zijn: IBAN: NL67ABNA0546549152/ BIC/SWIFT CODE: ABNANL2A. 

Let op dat je voordat je je visum gaat aanvragen bij de ambassade, contact opneemt met de ambassade om te kijken of de informatie nog actueel is en of er eventueel extra vereisten zijn.  Je kunt de ambassade bereiken via consul.hague@mfa.kz of consul.denhaag@gmail.com of raadpleeg de actuele informatie over het aanvragen van een visum op de website van de Ambassade van Kazachstan

De ambassade is gevestigd op:
Badhuisweg 91
2587 CE Den Haag 
tel: 070 - 3634757 
Openingstijden maandag t/m vrijdag van 9.30 – 12.30 uur.
De ambassade is op woensdag gesloten.
De gemiddelde verwerkingstijd is 5 werkdagen. De dag dat de ambassade is gesloten telt niet mee als werkdag.

Het is ook mogelijk om een multiple entry visum aan te vragen. Neem daarvoor contact op met de ambassade.

Registratie

Je krijgt in het vliegtuig een zogeheten migration card waarop je je personalia, doel van het bezoek en duur van het bezoek moet invullen. Deze kaart wordt bij aankomst door de douane gestempeld. Je krijgt 2 stempels. Dit betekent dat je geregistreerd bent. Let op dat je dit papiertje NIET verliest. Deze moet je weer afgeven bij het verlaten van het land.  Je boardingpas wordt vervolgens gestempeld en deze stempel moet je kunnen laten zien zodra je het vliegtuig in stapt. 

Ook in de trein vanuit een ander land naar Kazachstan krijg je tegenwoordig een migration card uitgereikt. Ga je op een andere manier de grens over dan dien je hem ter plekke bij de grenspost in te vullen.

Als je niet via het vliegtuig het land binnenkomt en je verblijft langer dan 5 dagen in Kazachstan dan moet je je binnen 72 uur registreren bij de mirgratiepolitie oftewel de Office of Visas and Registration (OVIR) in de stad waar je verblijft. Deze kantoren zijn sowieso te vinden in Nur-Sultan en Almaty en in enkele andere grotere steden. Registratie is niet nodig als je minder dan 5 dagen in Kazachstan bent.  Mocht je een double entry hebben dan moet je elke keer wanneer je opnieuw Kazachstan binnenkomt voor langer dan 5 dagen, je registreren. Op de vliegvelden gebeurt de registratie automatisch.

Geschreven door Lisan Kerstens op 26 Nov 2020 13:15.

Cached Page - Parse time: 0.067286968231201