Vervoer Curaçao
Curaçao is maar een stipje op de kaart. Toch is het zo groot dat je het eiland het beste met eigen vervoer of met het openbaar vervoer kunt verkennen.
Bus
Op het eiland rijden taxi’s en twee soorten bussen. De grotere bussen heten ‘konvoi’ en leggen de grotere afstanden op het eiland af. Deze bussen hebben een redelijk vast schema. Ben je in bijvoorbeeld Willemstad, dan zijn er ook nog de minibusjes die je overal naar toe kunnen brengen. Deze busjes hebben geen vast schema en vertrekken vaak wanneer ze vol (genoeg) zijn. Het openbaar vervoer per bus is vooral ingesteld op de lokale bevolking maar er zijn een aantal busroutes die ook gemakkelijk te gebruiken zijn voor toeristen.
Bus Nr 4B rijdt van het vliegveld naar de busplaats van Otrobanda. Ritje duurt ongeveer 20 minuten en vertrekt ieder uur. Bus Nr 9A volgt de kustroute richting Westpunt. Bus Nr 6A volgt de kustroute richting Caracasbaai.
Reizen per bus kost ongeveer Nafl 1,25 – Nafl 1,75 afhankelijk van de afstand. De bussen rijden van ongeveer 7.00u tot 21.00u. De grote busstations liggen bij het postkantoor aan het Waaigat in Punda en naast het viaduct in Otrobanda. De meeste bussen vertrekken eens per uur. Op zondag zijn de diensten beperkt.
Taxi
Sinds 2005 is er een wet aangenomen die de taximeter verplicht voor taxiritjes. Naast de ritjes op de meter zijn er ook enkele standaardroutes met vaste prijzen, al worden deze niet altijd gehandhaafd door de taxichauffeurs. Na 10 uur ’s avonds en voor 6.00 uur ‘s morgens mogen taxiritjes met 25% verhoogd worden.
Een taxiritje van het vliegveld naar Willemstad en de meeste hotels kost rond de $20,- . Wil je naar het Hyatt dan ben je ongeveer $60,- kwijt. Het is aan te raden om vooraf een taxi te regel vanuit het hotel.
Auto huren
Het is mogelijk om op het eiland een auto te huren. Om te mogen rijden op Curaçao is een geldig rijbewijs verplicht, een internationaal rijbewijs is echter niet nodig Op het vliegveld zijn verschillende autoverhuurbedrijven aanwezig, waaronder : Avis. Hertz, Divi Divi Car Rental en Michel Car Rental.
Het huren van een auto kost tussen de $40 en $60 per dag. Over het algemeen is het goedkoper om een auto van te voren te huren via internet. Let wel goed op met bijkomende kosten sommige maatschappijen hebben namelijk automatisch een “Colliseum damage waiver” bij de prijs inzitten bij andere moet je dit nog apart afkopen. Behalve vanaf het vliegveld worden er ook auto’s verhuurd in diverse plaatsen op het eiland. Voordeel hiervan is dat je niet zelf naar het vliegveld hoeft of extra pick-up kosten moet betalen. Wel worden dan vaak minimale huurtermijnen van 48 uur gehanteerd. Prijzen voor benzine zijn gelukkig een stuk lager dan in Nederland, reken op ongeveer 2,5 Nafl per liter.
.Net als in Nederland wordt aan de rechterkant van de weg gereden. In de bebouwde kom mag je 45 km/pu en buiten de bebouwde kom 60 en 80 km /pu tenzij het natuurlijk anders staat aangegeven. De Antilianen hebben de flitspalen ook overgenomen uit Nederland. Gelukkig voor de automobilisten zitten hier geen camera’s in. :) Uiteraard is te hard rijden niet toegestaan en een oplossing voor het ontbreken van de flitscamera’s is dat er mobiele controles worden uitgevoerd met laserguns.
Over het algemeen rijden mensen op Curaçao erg netjes en beleefd. Toch moet je wel goed op blijven letten.
De wegen op curaçao zijn namelijk erg matig te noemen, zeker hoe verder je van Willemstad afkomt. Het asfalt is overduidelijk vaak gerepareerd en daardoor erg hobbelig. De layout van kruispunten is soms ook erg onduidelijk, en belijningen zijn wel eens weg. De bewegwijzering naar toeristische attracties is wel weer goed geregeld. Let op dat er op Curaçao afwijkende verkeersregels gelden. Zo hebben auto’s vanaf rechts op Curaçao geen voorrang behalve op een T-splitsing.
Madelon-M 29 Jul 2011 23:42
Op Curacao regelt het verkeer zich zelf in principe. Hiermee bedoel ik dat auto's van rechts er gewoon tussen gelaten worden ook al heb jij voorrang.
In het weekend wordt er veel gereden met alcohol op. Ook rijden er veel mensen door rood in de avond, altijd goed uitkijken ook al is het groen.
Toen ik er een maand was, dec '09-jan '10, heb ik meerdere grote ongelukken gezien . De zwaarste en dodelijkste met motors. Veel motor rijders rijden zonder helm hard over het eiland.