Vietnam: van zuid naar noord

Een rondreis door Vietnam staat bij veel mensen hoog op het verlanglijstje. Het land is lang en smal en de ideale reisroute is dus van zuid naar noord of andersom. Deze route is zo bijzonder omdat je veel delen van het land kan aandoen en daardoor ook veel te zien krijgt van het veranderende landschap in Vietnam. Hieronder geven we je een prachtige route van zuid naar noord, maar deze is uiteraard ook makkelijk andersom te doen.

Zo vind je in het zuiden uitgestrekte stranden in bijvoorbeeld Mui Ne of op het paradijselijke eiland Phu Quoc, maar kan je er ook terecht voor de bijzondere Mekong Delta. Bergen en wat meer koelte vind je in Da Lat.

Ook het midden van Vietnam heeft genoeg te bieden. Ook hier kan je terecht voor fijne stranden in Nha Trang of kan je lekker relaxen in het populaire stadje onder toeristen, Hoi An. Onderweg naar het noorden zie je pas echt hoe veelzijdig de natuur in Vietnam is, als je de grotten van Phong Nha bezoekt.

In het noorden bereik je de hoofdstad Hanoi. Vanuit hier kan je nog verder reizen om te wandelen tussen de duizenden rijstveldjes van Sapa of de prachtige natuur in Mai Chau. En een rondvaart door de adembenemende Halong Bay mag natuurlijk niet ontbreken.

In 3 tot 5 weken kan je een hele hoop zien in Vietnam en kan je ook op je gemak veel bijzondere plekken bezoeken. Er zijn twee populaire manieren om een rondreis te maken in Vietnam. Het is heel makkelijk om het hele land rond te reizen per (nacht)bus. De aansluitingen zijn goed en de kaartjes voor deze bussen zijn goed te betalen. Als je met de bus reist is het gemakkelijk om ervoor te kiezen om langere afstanden in een keer af te leggen, je kan dan toch in de bus slapen.

De andere populaire manier om rond te reizen door Vietnam is op een gekochte brommer. Toeristen kopen dan een brommer in Hanoi of Ho Chi Minh City en rijden daarmee naar het noorden of zuiden. Deze manier van reizen geeft je veel vrijheid en zorgt ervoor dat je op plekken kan komen waar je met de bus niet zou stoppen. Sta er wel bij stil dat het verkeer in Vietnam ontzettend chaotisch is en dat het dus misschien geen goed plan is om een brommer te kopen als je nog nooit op een brommer hebt gereden. Een ander bijkomend nadeel is dat je in Vietnam verplicht bent om een Vietnamees rijbewijs te hebben om te mogen rijden. Deze kan je echter pas halen als je langer dan 3 maanden in Vietnam verblijft. Dit komt er dus op neer dat je illegaal rondrijdt en dus niet verzekerd bent voor eventuele ongevallen. Bedenk voordat je kiest voor een brommer dus goed wat de risico's zijn. Meer informatie over een roadtrip op de brommer vind je hier

Korte en lange route

Het is belangrijk om niet te veel stops in een beperkte tijd te proppen. Door een beetje rustig aan te doen waardeer je de plekken waar je komt meer en het is ook fijn om niet helemaal gestrest thuis te komen, omdat je zo gehaast was. Je kan er dan ook voor kiezen om de korte route door Vietnam te doen (2-3 weken is hiervoor realistisch) of een meer uitgebreide route als je langer de tijd hebt (4-5 weken).

Bij de uitgebreide route zorg je ervoor dat je niks van Vietnam mist:

Ho Chi Minh City → Mekong Delta/ Phu Quoc Ho Chi Minh City → Mui Ne → Da Lat → Nha trang/ Quy Nhon → Hoi An → Hue → Phong Nha → Ninh Binh → Hanoi → Sapa/ Mai Chau → Halong Bay → Hanoi

Bij de kortere versie leg je ongeveer dezelfde route af, maar sla je een paar plekken over die je als je meer tijd hebt wel aan kan doen. We hebben voor een route gekozen met hoogtepunten uit Vietnam, zo veelzijdig mogelijk :

Ho Chi Minh City → Mekong Delta → Mui Ne → Da Lat → Hoi An →Phong Nha/ Ninh Binh → Hanoi → Sapa→ Hanoi (met dagtour naar Halong bay)

Het zuiden van Vietnam

De meeste mensen landen op Ho Chi Minh City als ze van plan zijn van zuid naar noord te reizen. Ho Chi Minh City is een mooie, maar drukke stad.

Ho Chi Minh City → Mekong Delta → Ho Chi Minh City

De Mekong Delta is een indrukwekkend web van rivieren. Je kan ervoor kiezen om met een dagtrip vanuit HCMC naar de Mekong Delta te gaan of om hier een paar dagen te verblijven.

Ho Chi Minh City → Phu Quoc → Ho Chi Minh City

Phu Quoc is een eiland dat dicht bij Cambodja ligt. Hier kan je terecht voor paradijselijke stranden.Veel backpackers die langere tijd aan het reizen zijn kiezen ervoor om vanuit Cambodja naar Phu Quoc te vliegen. Als je vanuit Cambodja komt is het dan ook handiger om hier je reis te beginnen en dan via de Mekong Delta naar Ho Chi Minh City te reizen. 

Ho Chi Minh City → Mui Ne

Nadat je De Mekong Delta of Phu Quoc hebt bezocht kan je je reis via HCMC voortzetten naar Mui Ne, een relaxt badplaatsje waar je lekker kan luieren op het strand.

Mui Ne → Da Lat

Als je naar Mui Ne toe bent aan wat koelte is Da Lat een fijne volgende bestemming. Door de hoge ligging is de temperatuur hier vooral in de zomer, heel aangenaam.

Het midden van Vietnam

Da Lat → Nha Trang/ Quy Nhon

Vooral als je per brommer reist is het fijn om tussen Da Lat en Hoi An nog ergens een paar dagen te stoppen. Nha Trang of Quy Nhon zijn dan ideaal. Twee strandplaatsen waar je lekker aan zee kan liggen.

Nha Trang/ Quy Nhon → Hoi An

Een echte mustsee in Vietnam: Hoi An. Dit plaatsje is knus, zit vol met leuke winkels en cafés  en je kan er kleren op maat laten maken. Niet gek dat dit vaak een van de lievelingsplekken van toeristen in Vietnam is. 

Hoi An →Hue

Hue is de voormalige keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Hier kun je allerlei paleizen bezoeken. 

Hue → Phong Nha

In dit natuurpark kunnen liefhebbers van grotten zich helemaal uitleven, ook de groene omgeving is zeker de moeite waard.

Het noorden van Vietnam

Phong Nha → Ninh Binh

In sprookjesachtig Ninh Binh moet je een rondvaart over de rivier zeker niet overslaan,

Ninh Binh → Hanoi

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en een mooie plek om een paar dagen rond te brengen. Je vindt hier veel boeiende musea en kan dus veel leren over de geschiedenis van Vietnam.

Hanoi → Sapa/ Mai Chau 

Sapa en Mai Chau zijn allebei geweldige plekken om te hiken en te wandelen. In Sapa vind je prachtige routes langs heuvels vol met rijstvelden. Ook in Mai Chau kan je prachtig wandelen langs rijstvelden.

Sapa/ Mai Chau → (Hanoi→) Halong Bay (Cat ba)

Het iconische Halong Bay mag je echt niet overslaan als je in Vietnam bent. Je kan de Halong bay het beste met een tour aandoen. Je kan een dagtour doen of ervoor kiezen om een tour van meerdere dagen te doen. Een dagtour is het handigste vanuit Hanoi. 

Halong Bay → Hanoi

Als je je reis hierna per vliegtuig voortzet (of naar huis gaat) zul je vanaf Hanoi vliegen. 

Voorbereid naar Vietnam

Het is belangrijk om je voor je reis goed in te lezen over de bestemming waar je heengaat. Ga je langer op reis? Veel backpackers kiezen ervoor om Vietnam tijdens een langere reis te combineren met een reis naar Laos en Cambodja en eventueel Thailand. In dit artikel vind je meer informatie over een reis door Vietnam, Laos en Cambodja

Lees je verder goed in over het klimaat in Vietnam, hoeveel het reizen daar nou kost en hoe je je visum moet regelen

 

Geschreven door Kaja Coenen op 16 Nov 2017 14:33.

  1. fofo 22 Dec 2017 00:48

    Mooi geschreven Kaja ( @kcoenen ) !
    Vorig jaar geweest en vond het een prachtig land. Mijn ouders komen er vandaan wat het extra bijzonder maakte.

    Groetjes Foek

  2. wim van brink 14 Jan 2018 16:02

    Hallo allemaal,

    Weet je wat een goede optie is om door Vietnam te reizen. De Fiets! Het is al even geleden, maar in 1995 zijn wij van Hanoi naar Ho Chi Min City gefietst. Totale afstand plm 1850 km. De Mekong delta niet per fiets gedaan en ook niet benoorden en ten oosten van Hanoi geweest. Dat laatste omdat de wegen daar bijna onbegaanbaar zijn zoals wij van andere Nederlanders hoorden. Weinig asfalt, hoofdzakelijk dikke klei en dat fietst niet lekker. De klei blijft aan je banden plakken zodat telkens je wielen dreigen te blokkeren omdat de ruimte tussen je voorvork maar beperkt is. Zij hebben na twee dagen ploeteren gekozen voor dezelfde route die wij volgden, high way nr. 1. Simpel, een andere weg was er niet in 1995.
    Wij zijn totaal onvoorbereid van start gegaan. Niet wat het fietsen betreft natuurlijk. Dat kan je niet ongestraft doen zonder training. Wel alle andere zaken zoals waar gaan we slapen en hoeveel dagen trekken wij er voor uit. Aangezien wij zeven weken de tijd hadden was er ook geen enkele reden om te plannen.
    Het fietsen leverde niet al teveel problemen op. Vlak voor Danang moest de Hai Van Pas worden genomen onder zeer regenachtige omstandigheden. Geen zin in, in Vietnam is het dan een kwestie van een bus aanhouden fiets op het dak en na het passeren van de pas in omgekeerde volgorde. De wegen waren niet je van het, maar omdat wij een toeristisch tempo reden was het simpel om de gaten te ontwijken. Personenauto's reden er niet veel en het vrachtverkeer hield ook niet over. Wel hield het schaarse verkeer goed rekening met ons. De meeste hinder ondervonden wij van Vietnamezen die een eindje met ons opreden. Links, rechts, voor en achter, overal slingerden ze om ons heen.
    Ondanks het feit dat wij vooraf geen enkele overnachtingsadres hadden hebben wij toch elke dag een slaapplaats gevonden. Het varieerde van een oude kazerne, zonder licht en stromend water, tot staatshotels en eenmaal een particulier adres. In het laatste geval werd de oude opa uit zijn kamer gezet zodat wij er voor 10 dollar in konden trekken.
    Een een paar praktische zaken. Je kunt als je wilt zonder meerprijs je eigen fiets meenemen als je maar onder de 20 kilo blijft (is per maatschappij verschillend) Een fietsdoos is verplicht en te koop op Schiphol. Fiets en bagage moeten de 20 kilo niet overschrijden. Bij overgewicht pak je gewoon wat over in de handbagage en kan je in de plaats van aankomt weer in je fietstassen doen.
    Wij hebben 21 fietsdagen nodig gehad voor de afstand van 1850 km. Alles rustig aan gedaan. Als wij in een leuke plaats waren dan pakten we een paar dagen. Aan het eind een weekje Mekong Delta en omdat er nog wat tijd over vast een weekje Hong Kong gedaan. Een stad waar ik in 1961 drie weken met ons schip in het dock heb gelegen en wel eens wilde zien wat er nu veranderd was. Veel kan ik zeggen.