Trans-Mongolië Express

De treinreis van Moskou naar Beijing (Peking) is al jaren populair bij reizigers. Sinds de komst van het televisieprogramma “Peking Express” is die populariteit toegenomen. Peking Express is de naam van een televisieprogramma, maar niet van een route of reis. Al zijn er wel organisaties die deze benaming zijn gaan gebruiken. Wel zijn er drie andere routes in dit gebied: de Trans-Siberië Express, de Trans-Mongolië en de Trans-Manchurian. Dit artikel gaat over de Trans-Mongolië Express (TME).

Internationaal wordt de route over het algemeen de Trans-Siberië Express genoemd. Maar ook hier wordt de naam gebruikt voor routes die eigenlijk niet zo mogen heten. Er zijn drie routes in dit gebied, waarvan er slechts één Trans-Siberië express is; die gaat van Moskou naar Vladivostok. Een route die bijna geen toeristen trekt, want wat kun je doen in Vladivostok? Verder zijn er de Trans-Mongolië - via Mongolië naar Beijing - en de Trans-Manchurian; naar China om Mongolië heen. Wij gaan bij de volgende omschrijvingen uit van de Trans-Mongolië Express ( TME), de meest gebruikte route door reizigers.

Kosten en boeken

Is deze reis nu erg duur? Ja en nee. Als je kijkt naar je daggemiddelde dan is het een vrij dure periode. Zeker als je het vergelijkt met reizen in Azië. Maar ga je op zoek naar een vliegticket van Amsterdam naar Beijing dan zijn die niet eens veel goedkoper (zo’n  €650). En het is natuurlijk een pracht reis!

Alle volgende gegevens gaan over een reis naar Beijing. Wil je daarna direct terug naar Nederland dan moet je er nog een terug vlucht bij op tellen. Voor de Trans-Mongolië express zijn een paar goedkope kant-en-klaar opties:
Je kunt bij www.tiaratours.nl een startpakket boeken voor  zo’n  € 600. dit is inclusief vier overnachtingen in een guesthouse in Ulaan Baatar, Mongolië en een overnachting in Moskou.

Een vlucht naar Moskou vanaf Amsterdam is nog eens €300 extra maar je kunt ook vanaf Dusseldorf voor €100 (prijzen maart 2010) Je kunt via Joho een soortgelijke tour regelen die meestal goedkoper uit pakt en je hebt hier veel meer mogelijkheden om af te wijken van de standaard. Marc Schenk attendeerde ons op www.treinreiswinkel.nl en dat ziet er ook goed uit.

Als je alles zelf regelt ben je misschien een paar tientjes goedkoper uit maar misschien ook niet. Je kunt dan wel regelen dat je langer in Moskou bent. Een andere of meer excursies in Mongolië doet terwijl je geen geld verspilt aan een “te duur” hotel in Ulaan Bator. Kortom, vrijheid!

Wij hebben dan ook niet gekozen voor een pakket maar alles zelf aan elkaar geplakt . Zelf regelen is overigens anders dan je misschien verwacht. Het betekent dat je nog steeds via bureautjes moet boeken. In Moskou zelf een kaartje proberen te bemachtigen is sterk af te raden. Het is bijna onmogelijk, behalve als je Russisch spreekt en er toevallig ook nog een plekje vrij is op de trein. Het kan dus rustig zo zijn dat je daar een paar weken op moet wachten.

Het treinkaartje

Zelf kaartjes boeken staat nog in de kinderschoenen. Men ziet het liefst dat je complete toers boekt. Losse kaartjes zijn sinds een tijdje te boeken via Joho die contacten heeft met het officiële verkooppunt van de Russische spoorwegen( trans-sputnik). Tegenwoordig kan je ook direct boeken bij trans-sputnik. Dit is overigens ook de enige manier waarop je ook werkelijke een treinkaartje in handen krijgt voor vertrek in plaats van een voucher.  Meestal gaan de prijzen van dingen omhoog als er weer een bureautje tussen zit. In dit geval is dat niet zo,  weten wij uit betrouwbare trans-sputnik bron. Trans-sputnik biedt overigens ook goed geprijsde "bouwstenen" voor tussenliggende dagen op je route.

Hoe bepaal je welk kaartje je moet kopen?

Het is even puzzelen. Er zijn veel verschillende trein nummers en ondanks dat ze allemaal dezelfde route rijden zit er toch verschil in sfeer. Ook rijden deze treinen niet iedere dag dus met het bepalen van de route zit je vaak een bepaald aantal dagen in een stad “vast” voor je weer verder kunt reizen ( vaak 3, 5 of 7 dagen).

Iedere stop die je wilt maken word gezien als het einde van een treinkaartje! Je koopt dus niet 1 kaartje met onbeperkte stops. Maar allemaal losse segmenten. En voor ieder los kaartje is weer een start tarief. Veel stops maakt je reis dus ook een stuk duurder

Veel mensen kennen de verhalen van een trein vol Mongoolse handelaren. Dit is veruit de leukste trein waar het meest te zien, te ervaren en te beleven is. Maar niet iedere trein die vanuit Moskou vertrekt zit ook vol met die handelaren. Vraag hier dus naar! ( wij hadden de trein die vertrok op woensdag en volgens mij nr5  had). Wil je stoppen in Irkutsk dan word je vrijwel altijd in een ander trein nummer gezet. Dit hoeft niet want ook nr5 stopt in Irkutsk.

Vanuit Mongolië maakt het niet meer uit welke treinnummer je hebt naar Beijing. De handelaren werken alleen in Rusland.

De prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. De volgende prijzen (2010) zijn voor een plaats in een tweede klas coupe waar 4 personen in kunnen (2de klas).

Moskou-Beijing no4 (via Mongolië) €510
Moskou-Beijing no20 (via harbin) €550
Moskou-UB- Beijing €560 
Moskou-Irkutsk-UB- Beijing no20 €655
Moskou-Ulaan Bator no6 €395
Moskou-Irkutsk-Ulaan Bator no6 €475
Ulaan Bator-Beijing ?
Moskou-St. Petersburg €95

Zoals je ziet is 7 dagen onafgebroken in de trein € 510. Wil je na 5 dagen vanuit Moskou stoppen in Mongolië ( en wie wil dat niet?) dan kom je uit op  € 560. En wil je ook stoppen in Irkutsk ( bij het  Baikal meer) dan schiet de prijs omhoog naar  € 655

Hoe naar Moskou

Stel, je wilt zelf je vervoer naar Moskou regelen omdat je er langer dan 1.5 dag wilt rondkijken. Hoe kom je daar dan? Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden en dus ook naar Moskou. De drie meest gebruikte reisroutes zijn toch wel:

  • De directe route naar Moskou
  • Eerst naar St. Petersburg en vandaar met de trein naar Moskou
  • Via de Baltische staten naar St. Petersburg en verder met de trein
  • We gaan er even vanuit dat je de kortste weg neemt:

Als je zelf je vlucht wilt regelen dan moet je rekenen op zo’n €300,00 voor een enkeltje. Vanuit Dusseldorf kan je voor ongeveer €100 die kant op. Via bijvoorbeeld Joho die samenwerkt met my-travel. Voor mensen met uithoudingsvermogen is de goedkoopste optie de Eurolines bus. Deze doet er 50 uur over dus je zit een paar nachten in de bus. Dit kost je maar €130.00.

De trein is de andere optie. Op www.ns.nl kan je iedere gewenste rit opvragen. Voor prijsindicaties moet je naar een verkooppunt of bellen. Vraag altijd naar de korting in Nederland en Duitsland voor een medereiziger! Als je met 2,3,4 of 5 mensen bent dan betaald alleen de eerste het volle pond en de rest krijgt ongeveer € 45.00 korting. Voor het traject amersfoort-moskou betaalt de eerste persoon €180.00 en de tweede € 135.00.

Wij hadden de keuze uit een aantal ritten die ’s ochtends vertrokken en dan de volgende avond aankwamen in Moskou of laat in de middag vertrekken en dan twee nachten later ’s ochtends vroeg aankomen. Gemiddeld stap je 2 a 3 keer over op dit traject. De treinen naar Rusland zijn altijd slaaptreinen waar je een slaap plek moet reserveren! De prijzen hangen af van de afstand die je in zo’n trein zit. Zit je al in Frankfurt in de trein die rechtstreeks naar Rusland gaat,dan betaal je voor een 2-persoons coupe €30 /€45 per persoon per nacht. Er zijn ook 3-persoons coupés maar deze zijn niet gemengd!!!! Geen jongetjes en meisjes bij elkaar dus!!! Al blijkt het in de praktijk soms geen enkel probleem. Ze kosten €20/€ 30 per persoon per nacht.

Je kan ook kiezen voor de trein die een overstap heeft in Brest. Je staat dan wel om 2.00 ’s nachts een uur op dat station. Daarna stap je in de slaaptrein. Hier betaal je dan nog maar €11 voor een bed in een 3-persoons coupe en €16 voor een plek in een 2-persoons coupe. In Duitsland hebben veel treinen toeslagen. Denk aan € 3.00 tot €10.00. Als je met de bus of trein gaat moet je wel rekening houden met de bijkomende kosten van € 41 voor een transit visum voor Wit-Rusland( Belarus)

Wij hebben gekozen voor de trein. In eerste instantie zouden we vertrekken op 1 mei 's ochtends vroeg en dan 2 mei 's avonds aankomen. Dit koste €355 voor 2 personen. Dit is de optie met de overstap in Brest midden in de nacht. We zouden dan een slaap coupe hebben tot Brest en daarna een gewone zit plaats. Voor ons geen probleem en het leuke aan deze verbinding was het feit dat je overdag door Rusland rijdt en uit het raampje kan kijken en dat je op je vertrek dag niet uren hoeft te wachten voordat je weg mag.

Nadat we alles betaald hadden kregen we een telefoontje van de NS. Ze kunnen het stukje trein tussen Brest en Moskou niet verkopen?!?!? Waar dit precies aan ligt is ons niet duidelijk, maar na een week van heen en weer bellen en alles uitzoeken hebben we een alternatief aangeboden gekregen. We vertrekken nu 30 april in de middag en komen op 2 mei 's ochtends aan. De trein gaat vanuit Hannover direct naar Moskou. Omdat we dan dus langer in een slaapcoupe moeten zitten kost dit ons € 24.00 extra. Dit was het beste voorstel dat ze hadden dus hebben we het maar gedaan.

Hostels regelen 

Via HostelWorld kan je een hostel van te voren boeken in iedere denkbare plek op deze aardbol. Dus ook Moskou, Ulaan bator en Beijing. Zeker voor Moskou moet je van te voren iets regelen want veel hostels zitten al een maand van te voren vol. Soms verdwijnt een hostel of gaat hard achteruit.

Nassan’s Guesthouse (nassan2037@yahoo.com) in Ulaan Bator is een leuk hostel! $4 pp voor een dorm bed en $6 pp voor een double incl breakfast.

Excursies

Excursies regelen in Mongolië? We gaan er even vanuit dat je gebruikt maakt van de standaard stop van drie dagen. Bij Joho kan je een excursie pakketen boeken. Voor bijvoorbeeld €125.00 slaap je in een wat beter hotel in Ulaan Bator en ga je op de tweede dag naar het Elstei kamp waar je overnacht in een Ger en de volgende dag weer terug naar UB. Wil je zelf een pakketje uit zoeken en eventueel bij een plaatselijke tour operator alvast boeken dan kan dat ook. kijk maar eens op http://www.mongoliatourism.gov.mn/. Je kan redelijk wat geld besparen door zo'n tour met meer mensen te boeken. In je trein of hostel kom je vast wel mensen tegen die mee willen. zo'n jeep moet toch rijden dus als je met z'n tweeen bent betaal je voor 4 personen! Als je van te voren boekt vraag dan of je alsnog de korting krijgt als je later nog wat mensen meeneemt. dit is zelden een probleem.

In Ulaan Bator zelf iets regelen kan ook en is ietsje goedkoper. Wel neemt dit soms wat tijd in beslag en je moet je dus afvragen of je van je 3 dagen een halve dag bezig wilt zijn met een toer boeken. Wij hebben bij Nassan’s Guesthouse (nassan2037@yahoo.com) een goede toer geboekt

Visa

Uiteraard moet je een visum hebben voor Rusland, Mongolië en China. Eventueel ook voor Wit-Rusland als je niet vliegt naar moskou. Je kunt zelf een rondje langs al deze ambassades gaan maken maar dit zal je een paar vrije dagen kosten en nog behoorlijk wat reiskosten ook! Aangezien je voor het Mongolie visum naar Belgie moet.

Bij joho( via trans-sputnik) kan je dit regelen voor een totaalprijs van €187.00 ( en €41 extra voor witrusland). Je betaald voor de service maar voor dat bedrag hadden wij niet naar Belgie gekunt. Vergeet namelijk niet dat je in eigen persoon je paspoort moet gaan afgeven en ook weer ophalen een paar dagen later. Dus met deze service bespaar je jezelf 4 retourtjes België op een doordeweekse dag die de meeste van ons vrij zouden moeten nemen.

In de trein

Over het algemeen heb je een plaatsbewijs met een cabin nummer erop. Loop in ieder geval naar de goede wagon en daar zal de provotnika ( treinstewardes) je verder helpen. Ze spreekt overigens niets anders dan russisch. Meestal worden de toeristen bij elkaar in een cabin gezet en dat heeft als voordeel dat je ruimte hebt om te bewegen als je in de handelstrein zit.

De trein zelf is een ervaring op zich. Vooral als je dus in de goede zit waar ook alle mongoolse handelaren in zitten. Je zult er verbaasd over zijn waar de handelswaar allemaal verstopt word. Let wel even goed op dat er bij de grens overgangen en dus ook de controle van de douane geen handelswaar bij jou spullen wordt gestoken. Tijdens de rit zelf is het natuurlijk geen enkel probleem om op een station eventjes iemands spullen aan te pakken en voor hem/haar te verstoppen als de politie aan komt lopen. Zoals je leest, het is 1 groot en leuk spel om te aanschouwen.

In de trein hangt een tabel met alle stops, de tijdstippen en ook alle tijdzones waar je doorheen komt. Het is een sport om door te krijgen hoe die werkt.

Gemiddeld zijn er zo'n 4 stops op een dag en kan je dan 10 a 20 minuten buiten je benen strekken en misschien iets te eten of te drinken kopen (met de nadruk op iets) want de keus is zeer beperkt en op veel stations is er helemaal niets.

Je weet vrij snel dat er een stop aankomt omdat ongeveer een kwartier voor tijd iedereen in rep en roer is en zijn handel klaar maakt. Jij kan dan rustig je schoenen gaan aantrekken. Over schoenen gesproken. In de trein loopt bijna iedereen op sloffen en in zeer comfortabele kleding.

zodra je het fluitsignaal hoort moet je rennen want de trein begint gelijk te bewegen! Het is trouwens ook erg leuk om vanuit je coupe op het perron te kijken. Je zit dan net iets hoger waardoor je een goed overzicht hebt over de mensenmassa die naar de rijdende markt komt. Dit is ook de beste plek om er een foto van te maken.

Uit veiligheids/diefstal overwegingen bleef er bij ons altijd 1 iemand achter in de cabin tijdens de stops. Met 4 man kun je dan aardig rouleren. Of het echt nodig is weet ik niet. We voelde ons erg veilig en hadden hele leuke contacten met de handelaren die in de trein "wonen".

Eten en drinken in de trein 

Er is een restauratie wagon in de trein maar reken daar niet teveel op! Je moet echt van te voren een flinke voorraad eten mee nemen in de trein. In iedere wagon zit een heet water ketel waar je dus kokend water kunt tappen. Iedereen heeft dan ook een mok, een kom en bestek bij zich. Je kan de hele dag door thee en koffie maken en instant noodels zijn populair voor de avondmaaltijd.

de restauratie wagon heeft een aantal warme maaltijden die voor russische begrippen best prijzig zijn. Ook krijg je zelden wat je besteld hebt. Bijzonder smakelijk is het ook niet maar het is ook zeker niet slecht. Probleem met de restauratie wagon is dat ze tegen het einde van de trip door hun eten en drinken heen zijn. Ook wordt er soms flink gedronken dus let even op wanneer de discussies luidruchtig worden en ga dan maar even terug naar je cabin.

Toilet

Je kunt in de trein niet douchen. Er is een hurktoilet van roestvrijstaal. Je moet je eigen toiletpapier meenemen en met een bakje water je productie wegspoelen. De provotnika houdt het toilet schoon, voor zover dat lukt. Daarom staat er ook vaak en rij van mensen die zich willen wassen vlak nadat ze heeft schoongemaakt. Er is namelijk ook een klein wastafeltje en dus dat bakje met water. Als je stoer bent kun je dus op die manier douchen maar het water is wel koud. De meeste mensen wassen zich gewoon met een washand. Voor de heren die zich willen scheren is er nog de tip om eerst even een kopje kokend water te halen en die te mengen in de wastafel met koud water.

Overigens heeft de wastafel geen stop maar je kunt in Nederland een handige universele stop kopen die lijkt op een witte schijf die vacuum zuigt.

Door al dat gespetter is het erg nat in de natte cel. Slippers zijn dan ook fijn en rol je broekspijpen op. Vies is het overigens meestal niet maar dus gewoon nat. Pas tegen de tijd dat de provotnika weer wil schoonmaken is de geur ook niet meer te harden.

Succes met je evenwicht bewaren als je op je hurken zit in een schommelende trein ;-)

En helaas gaat de wc op slot bij de stations.

De Transmongolië Express starten in China

Er zijn veel reizigers die met de transmongolie express hun reis willen eindigen en dus in Beijing een kaartje willen kopen. Dit is echter knap lastig. Om een treinkaartje te kunnen kopen moet je eerst een Russisch visum hebben. 

Edvar en Danielle van http://www.continenthopping.com hadden de volgende ervaring:

"Officieel" kun je bij de Russische ambassade in Beijing als buitenlander geen visum aanvragen (er hangen papiertjes met die informatie), maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Er waren immers ook meer toeristen die een visum kregen. Het lijkt erop dat men het aantal visumaanvragen wil beperken dus ons advies: als je het visum ergens anders kunt regelen (Nederland, Shanghai, Hong Kong), dan is dat misschien verstandiger.

Dit is wat je mee moet nemen naar het Russische consulaat in Beijing ( http://www.russia.org.cn/eng/?SID=23&ID=8):

  • Orginele Paspoort
  • Copy van je Paspoort
  • Copy van je Chinese Visum
  • Ingevuld applicatieformulier (Kun je downloaden van de Russische website)
  • Een Pasfoto
  • Uitnodigingsbrief en voucher van een Russische reisorganisatie (Te koop op www.visatorussia.com)
  • Je moet aangeven hoe je gaat reizen, vliegtuig/trein en welke plaatsen je wilt verblijven en hoe je Rusland in en uit gaat.
  • Bewijs dat je een ziektekostenverzekering/reisverzekering hebt, die ook Rusland dekt (Gewone reisverzekeringen zijn vaak niet geldig als je langer als drie maanden reist of hebben alleen dekking in Europa). Kopieën van de voor en achterkant van je reisverzekerings/ziektekostenpasje zijn voldoende.

Het is vaak erg druk bij het consulaat. zorg dus dat je er 's ochtends vroeg direct bent om een nummertje te trekken en reken op 2 uur wachttijd ( boek mee ;-) De prijs van het visum hangen af van je nationaliteit en hoe snel je hem wilt hebben.

Bij CITS en BTG kan je treinkaartjes krijgen mits je al een Russisch Visum hebt. Bij CITS en BTG kun je alleen een treinkaartje kopen waarvan Beijing de startplaats is. Dus wel Beijing - Irkutsk of Beijing - Moscow, maar niet een Russisch tussenstukje (zoals Irkutsk - Moscow). Wil je dus in Irkutsk stoppen dan moet je daar voor de vervolgreis zelf  het treinkaartje regelen

Kaartje kopen in Irkutsk was geen probleem. Wel konden we alleen Irkutsk - Moscow kopen, niet de volgende tickets (zoals Moscow - St Petersburg). Gewoon naar het ticket office (in hal 1, loket 1), laat een papiertje zien met alle details (route, datum, treinnummer, vertrektijd, klasse, aantal personen). Paspoort is noodzakelijk om ticket te kunnen kopen. Prijs voor Irkutsk - Moscow was 7364 roebel met trein 001 (komt vanuit Vladivostok). Als je gaat met treinnummer 339 (komt vanaf Chita), dan is de prijs ongeveer 5300 roebel, maar dan ben je wel 10 uur langer onderweg en kom je midden in de nacht aan.

Onze trein (K19, Beijing - Irkutsk, via Harbin) had gewoon een westerse toilet, die keurig schoon werd gehouden. Douchen was in die cabine niet mogelijk (er lag o.a. een vloerkleed).
 
Zie onder voor prijzen in Chinese Yuan (Y; 10 yuan is ongeveer 1 euro) als je de tickets koopt bij CITS of BTG Travels in Beijing (zelfde prijslijst). Trein 19 is de Trans-Mansjoerije Express, trein 3 gaat via Mongolie. Plaatsen: DS = DeLuxe (cabine met 2 bedden), SS = Soft Sleeper (cabine met 4 bedden), HS = Hard Sleeper (ook met 4 bedden).

Beijing - Irkutsk, trein #3: DS = 2047Y, SL = 1780Y, HS = 1250Y
Beijing - Irkutsk, trein #19: DS = 2588Y, HS = 1649Y
Beijing - Moscow, trein #3: DS = 4543Y, SL = 4023Y, HS = 2752Y
Beijing - Moscow, trein #19: DS = 5135Y, HS = 3275Y
 
Check ook de website https://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm, met zeer veel info over Trans Siberie
Express, en http://www.poezda.net, een goede site voor treintijden in Rusland.

Geschreven door op 19 Jul 2017 18:06.

  1. laurae 26 Jan 2018 09:35

    De website Trans-sputnik.nl werkt niet (meer) De pagina blijft maar laden.. Weet iemand een alternatief? Wij willen graag zelf onze trans-mongolie reis samenstellen en het liefst niet via iets als tiara of djoser de reis maken.

  2. Erik 30 Jan 2018 10:15

    Heb even gekeken en die website lijkt ook niet meer geupdate te zijn recentelijk. Zal je vraag even op onze Facebook pagina zetten om te kijken of we een antwoord kunnen vinden.

  3. Erik 31 Jan 2018 21:19

    @laurae bij deze wat tips via Facebook: https://www.facebook.com/aroundtheglobe ... 7812439213

  4. laurae 02 Feb 2018 09:52

    Super! Bedankt!!