Verkeersregels Australië

De verkeersregels in Australië hebben een paar echte verrassingen. Australiërs rijden aan de linkerkant van de weg net als in Engeland, Japan en de meeste andere landen in het zuiden en oost Azië en de Pacific

Een erg belangrijke regel in het verkeer is Give Way to Right oftewel geef voorrang aan mensen van rechts. Als een verkeerskruising ongemarkeerd is (komt niet vaak voor), moet je voorrang verlenen aan voertuigen die de kruising voor jou van rechts naderen. De snelheidslimiet binnen de bebouwde kom is 60 km/h (in sommige staten 50 km/h) en op de snelweg is het meestal 100 - 110 km/h. In the Northern Territory is sinds 2007 ook een snelheidslimiet, de maximum snelheid is nu 130 km/h. De politie heeft radar guns snelheidscamera’s om dit te controleren. Ze gebruiken die dingen met groot plezier op verstopte plekjes.

Net als in Nederland, is het verplicht om zowel voor als achterin veiligheidsgordels te hebben. De bestuurder wordt beboet wanneer hijzelf of een van zijn passagiers de veiligheidsgordels niet gebruikt. Heb je ook kleine kinderen in de auto, dan is het van belang dat je ook een kinderzitje hebt waarin je het kind goed en stevig kan mee reizen. Het is vereist dat het kinderzitje een veiligheidskeurmerk heeft.

Met drank op achter het stuur is een groot probleem in Australië wat de regering drastisch probeert te beperken. Door op verschillende plaatsen en intensievere alcoholcontroles te houden, wordt geprobeerd het aantal ongelukken onder invloed op achter het stuur terug te dringen. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kun je ze verwachten. Uiteraard zal het aantal controles in de outback lager zijn, vaak meer bij een plaatsje in de buurt. Wanneer je wordt betrapt met een alcohol promillage van meer dan 0.05 kun je een hele hoge boete verwachten en zelfs je rijbewijs kwijt raken. In sommige staten verschillen de verkeersregels in Australië iets van elkaar. Je kunt hiervan een kopie krijgen op de het politiebureau die gelden in de desbetreffende staat. 

Wegcondities

De meeste wegen in Australië zijn geasfalteerd, maar je hoeft niet ver van de hoofdweg af te gaan om over onverharde wegen te crossen. Het noordelijke moessonseizoen komt zo ongeveer voor tussen november en mei. Als het regenseizoen begonnen is, kunnen wegen overstromen met water en met modder, droge beekjes worden grote rivieren en laagliggende gebieden overstromen. Sommige gebieden kunnen zelfs enkele weken afgesloten worden van de rest van Australië. Bewegwijzering langs de grote routes is meestal prima in orde, maar het kan handig zijn om een goede GPS of een kaartenboek aan te schaffen. Mocht je autonavigatie gekocht hebben of meegenomen vanuit Nederland, dan werkt dit vaak ook prima om de weg te vinden. Al is het vaak gemakkelijk plaatsen of straten te vinden.

Benzine

Benzinestations hebben meestal diesel, super en ongelood. LPG (Autogas) is meestal alleen beschikbaar bij de grotere benzinestations en zijn een stuk moeilijker te vinden wanneer je van de snelweg af gaat. Prijzen variëren van plaats tot plaats en het kan erg veel schelen waar dat je gaat tanken. Wanneer je buiten de stad reist, gaan de prijzen meestal een stuk omhoog. Dit in tegenstelling tot Nederland waar de prijzen vaak in de dorpen en weg van de snelweg goedkoper zijn. Zorg dus dat wanneer je door een grotere plaats komt even bijvult ook al heb je het niet echt nodig. Afstanden tussen benzinestations kunnen groot zijn in de outback en in sommige afgelegen gebieden (dus van de hoofdweg af ) kan het zijn dat je even contact om moet nemen met het benzine station of ze wel genoeg benzine voor jou hebben. De prijzen zullen hier wel extreem hoog kunnen zijn. Hier heb je geen last van wanneer je gewoon op de hoofdweg blijft. Er zijn benzine apps die de prijs per liter vertellen door heel Australië, dit kan veel schelen.

Rijden in de Outback

Rijden door de outback is net wat anders dan de rest van Australië. Hoewel je 90% van de tijd geen verkeer tegen komt, is het goed om te weten wat je moet doen als je wel ander verkeer tegenkomt.  Naast het verkeer zijn er ook andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zo zul je niet iedere 50 kilometer een tankstation tegen komen, sterker nog er zijn stukken waar je met gemak meer dan 100+ kilometer niets tegenkomt. Zorg dus dat je altijd voldoende water hebt. Je weet immers niet of je pech krijgt of andere mensen moet helpen die zelf niet meer voldoende water hebben. Zorg ook dat je een watervoorraad als reserve hebt voor noodgevallen. Als je een trip plant, zorg dan voor 4 à 5 liter water per persoon per dag. Plan je reis ook goed door het nieuws in de gaten te houden of zelfs te informeren naar wegcondities wanneer het mogelijk  is dat onverwachte weersomstandigheden deze onbegaanbaar maken.

Hoe betrouwbaar je vervoer ook lijkt te zijn, zorg dat je voordat je de outback in gaat even alle belangrijke zaken aan je auto of camper nakijkt of na laat kijken. Zo ga je met een goed onderhouden auto op pad. Als je echt het binnenland wil verkennen, kun je beter een 4WD hebben. Het is daarbij sowieso verstandig om reserveonderdelen mee te nemen, zodat je bij pech jezelf kan redden. In de outback zijn weinig garages, dus wanneer je een klein beetje handig bent is dit wel een voordeel. Deze voorbereidingen zijn dus vooral wanneer je dieper de outback in trekt en van de geasfalteerde wegen wil gaat. Een extra jerrycan van 20 liter is geen overbodige route.

De asfalt wegen op sommige routes (bijvoorbeeld van Townsville naar Threeways zijn net breed genoeg voor een personenauto. Het is gebruikelijk netjes aan de kant te gaan bij tegenliggers en half in de berm half over de weg te houden. Bij een road train (enorme vrachtwagens van 40-55 meter lang) is het slim om aan de kant gaan en te wachten tot het stof wat is gaan liggen. Over het algemeen minderen road trains geen snelheid bij tegenliggers (dit kunnen ze ook bijna niet). Daarom heb je bij het tegenkomen van een road train veel kans op sterretjes in de ruiten wanneer je niet ver genoeg aan de kant gaat. Maar zelfs wanneer ze ver van ze af staat wanneer ze voorbij rijden heb je hier nog kans op. Hier is weinig aan te doen.  

Kangaroos zijn een veelvoorkomende "plaag" op de wegen, net als los lopend vee.  Een botsing zal het dier hoogstwaarschijnlijk fataal zijn en kan flinke schade aan je auto opleveren. Kangaroos zijn het meest actief rond de schemering, in de nacht en de vroege ochtend. Ze zijn meestal in groepen, dus wanneer je er ergens eentje ziet is het erg waarschijnlijk dat je er meer kunt verwachten. Rij rustig en veilig zodat je op elk moment kan stoppen. Wijk nooit uit voor een dier op de weg, blijf rechtdoor rijden. Wanneer je uit gaat wijken, is er grote kans dat je in de berm terecht komt, je auto omrolt of tegen een boom aanrijdt. Dit gebeurt helaas regelmatig. Het veiligste is om in daglicht te rijden in de outback. Zorg er altijd voor dat een verantwoordelijk persoon weet waar je bent en waar je naar toe gaat. Mobiel bereik is zeer beperkt of afwezig in de afgelegen gebieden, hou daar rekening mee.

Zorg wanneer je naar afgelegen gebieden gaat dat je eerst contact opneemt met de plek waar je naar toe gaat zodat ze je verwachten en je een slaapplaats hebt. Zo voorkom je onnodige zoekacties. Wanneer je pech met je auto krijgt, blijf altijd bij je auto, het is veel makkelijker om een auto (vanuit de lucht) terug te vinden dan een persoon. Daarnaast biedt een auto ook bescherming tegen de zon. Veel mensen houden je ongemerkt in de gaten in de outback, de sociale controle is er erg hoog, omdat situaties snel gevaarlijk kunnen worden, een lekke band die je niet kan verwisselen bijvoorbeeld. 

Wanneer je mensen met pech tegenkomt, probeer te helpen wanneer je kan. Ben je niet technisch of vind je de situatie onveilig, rijd dan door en meld het incident bij de eerst volgende dorp of benzinestation.

Wegenkaart

Een goed boek wanneer je echt de outback gaat verkennen is de Camps wagenboeken. Dit boek staat vol met goede kaarten en (gratis) kampeerplekken door heel Australië. Daarnaast is de Wikicamps app een zeer bron van informatie voor kampeerplekken, wegen en informatie over plekken.

Geschreven door Erik van Erp op 06 Feb 2020 20:27.