Data gedreven content marketing
U wilt zoveel mogelijk bekendheid krijgen voor uw bestemming of bedrijf en klanten trekken die voor uw bestemming of bedrijf van belang zijn. Maar hoe doet u dat op een slimme, efficiënte en effectieve manier die u een hoge Return on Investment oplevert? De oplossing is data gedreven content marketing!
Wat dat is? Een koppeling van data en strategie waardoor u uw online zichtbaarheid in zoekmachines en sites van derden een enorme boost krijgt. Mijn -in de praktijk- beproefde strategie vergroot uw online zichtbaarheid gegarandeerd. Het plan van aanpak behelst 5 stappen:
Stap 1: analyse
Stap 2: strategie
Stap 3: content creatie
Stap 4: promotie
Stap 5: meten
Stap 1: analyse
In stap 1 wordt een maatwerk analyse gemaakt van de huidige situatie. Ook wordt gekeken naar mogelijke verbeterpunten. Denk hierbij aan:
- Wat is de huidige status? Dit is belangrijk om een nulmeting te hebben waartegen de behaalde resultaten kunnen worden afgezet.
- Liggen er kansen om zichtbaarheid te vergroten binnen de Nederlandse markt?
- Welke content ontbreekt er in de customer journey waarin Around the Globe kan voorzien?
- Wat is het oriëntatie gedrag van reizigers binnen de doelgroep van Around the Globe?
- Wat zijn besproken onderwerpen?
- Hoe kunnen we uw wensen het beste verweven met bovenstaande punten?
Stap 2: strategie
Welke boodschap wilt u uitdragen via Around the Globe? Er zijn vele opties en invalshoeken mogelijk, maar niet alles is relevant voor u. Welke onderwerpen gaan de basis vormen van de contentstrategie met Around the Globe? Is dit reëel of is er te veel concurrentie? Als er veel concurrentie is, wordt gekeken of slimmer is om een andere insteek/niche te kiezen. Samen met u kijken we waar kansen liggen om een zo gericht en zo groot mogelijk bereik te genereren. Op basis van beschikbare data die uit de eerste analyse-stap komen, bepalen we samen een sterke strategie.
Belangrijk is ook om een realistische planning te maken. Een goede contentmarketing strategie heeft tijd nodig om een significant en meetbaar resultaat op te leveren. Kiezen voor contentmarketing is kiezen is voor een middellange (6 maanden) tot lange termijn strategie (12 maanden). Maar het is ook kiezen voor een traject dat op langere termijn de hoogste Return on Investment (ROI) oplevert. Dat het een lange termijn strategie betreft, heeft onder andere te maken met het feit dat het tijd kost voordat resultaten zichtbaar en beschikbaar zijn. Daarnaast kost het tijd om de content op relevante momenten bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen. Onze strategie is een lange termijn strategie.
Stap 3: content creatie
Op basis van de analyse en de keuzes die in stap 1 gemaakt zijn, is duidelijk welke content gecreëerd moet worden om de beste resultaten te kunnen halen. We delen een aantal mogelijke invalshoeken met u:
- Een artikel met een reisschema bomvol must sees en do’s die relevant zijn voor uw doelgroep waardoor ze direct een reis naar uw bestemming of bij uw bedrijf boeken.
- Een artikel waarin we een aantal producten op een rij zetten waar je als reiziger niet zonder kunt. Zo gepresenteerd dat leads veranderen in klanten.
- Een artikel met uw bestemming uitgelicht die je als reiziger bezocht moet hebben, zodat elke andere reiziger jaloers op je wordt.
- … de mogelijkheden zijn eindeloos!
Dit alles uiteraard met als doel de doelgroep diepgaande, relevante content te tonen waardoor uw naamsbekendheid wordt vergroot en de conversie omhoog gaat. Belangrijke factoren daarbij zijn onder andere dat u in uw content de taal gebruikt die uw doelgroep spreekt, voor hen interessante onderwerpen aansnijdt en zoveel mogelijk aanhaakt bij actualiteiten die uw doelgroep aanspreken. Het advies is ‘less is more’! Liever één inhoudelijk supersterk artikel, dan tien halfbakken artikelen over verschillende bestemmingen. Neem samen met ons de tijd om wensen en behoeftes van de doelgroep te onderzoeken en content te maken die in die behoefte voorzien en problemen van uw doelgroep oplost. Op die manier creëren we meerwaarde voor u, de reiziger én Around the Globe.
Al deze elementen zorgen voor een versterkend effect waardoor de content een groter publiek kan aantrekken. Op deze manier steekt u tijd en energie in content die gaat scoren in plaats van content die niemand wil lezen. Door samen de inhoud waardevol te houden, zorgen we voor een ROI die zich jaren lang kan bewijzen én een nieuw publiek blijft aanspreken.
Stap 4: promotie
De kans dat content zomaar uit het niets al uw dromen in vervulling laat gaan, is heel klein. Het is daarom van belang de gemaakte content te promoten. Deze stap is optioneel, maar kan het verschil in succes behoorlijk vergroten. Promoten kan op verschillende manieren en via diverse kanalen. Door strategisch en data gedreven de content onder de aandacht te brengen, kunnen we de mensen op het spoor van de content zetten en het succes gezamenlijk vergroten. Hierdoor ontstaat een olievlek met een enorm potentieel bereik. Een sterk crossmediaal promotieplan ter ondersteuning van het project is een goede ondersteuning voor lange termijn succes. Deze strategie kan al uitgevoerd worden tijdens de content creatie fase en kan meestal zonder aanvullende kosten worden uitgevoerd. Daarnaast hebben we testcases en data waaruit blijkt dat samenwerken echt zorgt voor betere resultaten.
Stap 5: meten
Content maken om maar content te maken, is onzin. U wilt het meeste uit uw content halen en daar doorlopend uw strategie op aanpassen, zodat u tijd en geld stopt in de juiste dingen die u het gewenste resultaat opleveren. Daarom is het belangrijk om continu een vinger aan de pols te houden en te kijken wat de gemaakte content doet. Een data gedreven aanpak leidt vaak tot nieuwe inzichten en onbenutte kansen. Waar zijn mensen in geïnteresseerd? Welke nieuwe onderwerpen hebben we nog niet uitgelicht naar aanleiding van de inzichten en hoe kunnen we de huidige content nog verder optimaliseren?
Tijdsduur
Zoals gezegd betekent kiezen voor deze aanpak, kiezen voor een strategie die op langere termijn de hoogte ROI oplevert qua tijd en geld. Het volledige proces -van analyseren en strategiebepaling tot en met het optimaliseren van uw content en uitvoering van het promotieplan- wordt gemiddeld tussen de 6 en 12 maanden doorlopen.
Wilt u meetbare resultaten behalen en uw content het ‘zware’ werk voor u laten doen? Ik help u er graag bij. Neem nu meteen contact op om te zien hoe ik u kan helpen met inrichten of optimaliseren van uw data gedreven content marketing strategie!
Kosten
Mooi verhaal, maar wat kost dat nou? Dat is lastig te zeggen en wij kijken liever naar uw beschikbare budget om te kijken wat er mogelijk is. Wij hanteren een dagprijs en zoeken samen met u wat binnen het budget mogelijk is. Met deze insteek zijn wij afgelopen jaren verschillende projecten gestart. Wanneer meer budget beschikbaar komt, kunt u het project op een later moment altijd uitbreiden.
Afhankelijk van het aantal reisdagen en het aantal artikelen komt de prijs tot stand. Dit maken wij uiteraard graag voor u inzichtelijk.
Wilt u weten wat Around the Globe voor u kan betekenen? Neem dan direct contact met ons op.